Valplattform – lättläst

 

En bättre framtid för Värmdö

 

Moderaterna har styrt Värmdö i 12 år.

Nu går det sämre och sämre för barnen i Värmdös skolor,

gamla människor får för lite hjälp

och det är svårt att hitta lediga lägenheter att bo i.

 

Det vill socialdemokraterna i Värmdö ändra på.

Vi vill göra Värmdö till Sveriges bästa plats att leva på,

med bra skolor, trygg hjälp för gamla

och fler lägenheter som unga människor kan flytta till.

 

Den 9 september är det val.

Då kan du rösta på oss för att vara med och förändra.

Vi kan göra Värmdö bättre tillsammans!

 

I den här texten

kan du läsa mer om vad Socialdemokraterna i Värmdö tycker

och vad vi vill ändra på om vi vinner valet.

 

Fler lärare i skolan och lugnare klassrum

 

Skolan ska lära alla barn samma saker

så att barnen kan välja själva

vad de ska jobba med när de blir vuxna.

Alla skolor ska vara lika bra.

 

Men så är det inte i Värmdö idag.

Istället går det sämre och sämre

för många skolbarn i årskurs 6.

Många barn känner sig otrygga

och har svårt att göra skolarbetet på lektionerna.

 

Socialdemokraterna i Värmdö tycker

att det är viktigare att barnen får lära sig saker

än att de som äger skolorna tjänar mycket pengar.

 

DET HÄR VILL  VI GÖRA OM VI VINNER VALET:

 

  • Alla skolor ska få fler lärare.

Då blir skolklasserna mindre

och det blir lättare för barnen att klara av skolan.

 

  • Alla skolor ska få fler sjuksköterskor

och psykologer.

Då kan de barn som mår dåligt

snabbt få hjälp av en vuxen.

 

  • Alla skolor ska bli bättre på att stoppa mobbning.

 

  • Fler barn ska få åka buss gratis

till skolan.

Det är säkrare för barnen att åka bus

än att gå eller cykla.

 

  • Alla skolor ska få mer pengar

för varje barn som går i skolan.

Då har skolorna råd med fler lärare

och lärarna kommer att trivas bättre på jobbet.

 

 Tryggare hjälp för gamla människor

 

Tidningar och tv har berättat

att gamla människor i Värmdö

ibland har fått för lite mat,

för lite hjälp

och för lite sällskap.

 

Det tycker socialdemokraterna i Värmdö är fel.

Vi vill att gamla människor ska bo bra,

få bra hjälp

och äta god mat.

 

Vi vill också

att gamla människor ska få bestämma mer själva

vilken hjälp de vill ha.

 

DET HÄR VILL VI GÖRA OM VI VINNER VALET:

 

  • Vi ska bygga fler hus och lägenheter

som är till för bara gamla människor.

Då kan de gamla få mer hjälp

och slippa vara ensamma.

 

  • De som jobbar med att ta hand om gamla människor

ska få det bättre på jobbet.

Då behöver personalen inte skynda sig

utan hinner hjälpa de gamla

med till exempel god mat.

 

  • De gamla ska få träffa samma personal hela tiden

så att de kan känna sig trygga.

 

  • Gamla människors trygghetslarm

ska vara gratis.

 

 Fler lägenheter och bättre trafik

 

Värmdö behöver fler lägenheter

som unga människor kan flytta till.

Unga människor har ofta för lite pengar

för att kunna köpa en egen lägenhet.

 

Därför vill socialdemokraterna i Värmdö

bygga fler lägenheter som man hyr.

Hälften av alla nya lägenheter i Värmdö

ska vara hyreslägenheter

som vanliga människor har råd med.

 

DET HÄR VILL VI GÖRA OM VI VINNER VALET:

 

  • Vi ska bygga så många nya lägenheter

att alla Värmdöbor som är mellan 18 och 25 år gamla

kan få en egen lägenhet inom 5 år.

 

  • Vi ska ändra i Värmdös bostadskö

så att det blir lättare för människor som redan bor i Värmdö

att få en lägenhet här.

 

  • Vi ska bygga lägenheter nära busslinjer

så att människor kan bo i de nya husen

även om de inte har en egen bil.

 

  • Bussarna ska få det lättare att komma fram,

och det ska bli fler parkeringar nära bussarna.

Då kan människor enkelt byta från bil till buss

när de ska åka någonstans.

 

Fler jobb

 

Många personer som bor i Värmdö

måste resa långt varje dag

för att komma till sina jobb.

 

Om det fanns fler jobb i Värmdö

skulle Värmdö växa

och bli ännu bättre att bo i.

 

DET HÄR VILL VI GÖRA OM VI VINNER VALET:

 

  • Vi vill ordna jobb till människor

som inte får ett vanligt jobb annars.

 

  • Vi ska bygga fler platser

där företag kan ligga

så att Värmdös företag kan växa

och bli fler.

 

  • Vi ska sprida ut jobben

till fler av öarna i Värmdö.

 

  • Alla ungdomar i Värmdö

som är mellan 15 och 17 år gamla

ska få hjälp att hitta sommarjobb.

 

 Rättvisare idrott och friluftsliv

 

Alla som bor i Värmdö

ska kunna idrotta, sporta och motionera

om de vill.

 

Det ska vara lika enkelt för alla

att komma ut och röra på sig

oavsett var de bor,

hur mycket pengar de har,

om de är kvinnor eller män

eller om de har en funktionsnedsättning.

 

DET HÄR VILL VI GÖRA OM VI VINNER VALET:

 

  • Vi ska bygga fler idrottshallar

och platser att motionera på

i hela Värmdö.

 

  • Vi ska ge mer pengar

till idrottsföreningar och sportklubbar

och hjälpa dem

att bli större och bättre.

 

Bättre liv för människor med funktionsnedsättning

 

Alla människor har samma rätt

att bestämma över sig själva och må bra.

 

Men många människor som har en funktionsnedsättning

har svårt att leva som de själva vill.

Det vill socialdemokraterna i Värmdö ändra på.

 

DET HÄR VILL VI GÖRA OM VI VINNER VALET:

  • Alla som har LSS

ska få bestämma mer

över sin ledsagningstid.

 

  • Vi ska bygga fler hus och lägenheter

som människor med funktionsnedsättning kan bo i.

 

  • Fler människor med funktionsnedsättning

ska få en chans

att göra roliga saker på sin fritid.

 

  • Alla ungdomar som har funktionsnedsättning

och är mellan 15  och 21 år gamla

ska få hjälp att hitta sommarjobb

i Värmdö.

 

 Frisk miljö och natur

 

Socialdemokraterna i Värmdö vill

ta hand om Värmdös natur och miljö.

Då kan människor fortsätta att leva och må bra här

många år framåt i tiden.

 

DET HÄR VILL VI GÖRA OM VI VINNER VALET:

 

  • Vi ska stoppa gifterna

som rinner ut i Farstaviken.

 

  • Vi ska kontrollera Värmdös vatten bättre,

så att det inte innehåller gifter

eller förstör miljön.

 

  • Vi ska säga nej till att bygga de nya vägarna

”förbifart Hemmesta” och ”förbifart Ekedal”.

 

  • Vi ska undersöka om vi behöver skydda

en större bit av Hemmesta storskog,

så att ingen till exempel river

eller bygger där.

facebook Twitter Email