Valplattform – lättläst
En bättre framtid för Värmdö
Moderaterna har styrt Värmdö i 12 år.
Nu går det sämre och sämre för barnen i Värmdös skolor,
gamla människor får för lite hjälp
och det är svårt att hitta lediga lägenheter att bo i.
Det vill socialdemokraterna i Värmdö ändra på.
Vi vill göra Värmdö till Sveriges bästa plats att leva på,
med bra skolor, trygg hjälp för gamla
och fler lägenheter som unga människor kan flytta till.
Den 9 september är det val.
Då kan du rösta på oss för att vara med och förändra.
Vi kan göra Värmdö bättre tillsammans!
I den här texten
kan du läsa mer om vad Socialdemokraterna i Värmdö tycker
och vad vi vill ändra på om vi vinner valet.
Fler lärare i skolan och lugnare klassrum
Skolan ska lära alla barn samma saker
så att barnen kan välja själva
vad de ska jobba med när de blir vuxna.
Alla skolor ska vara lika bra.
Men så är det inte i Värmdö idag.
Istället går det sämre och sämre
för många skolbarn i årskurs 6.
Många barn känner sig otrygga
och har svårt att göra skolarbetet på lektionerna.
Socialdemokraterna i Värmdö tycker
att det är viktigare att barnen får lära sig saker
än att de som äger skolorna tjänar mycket pengar.
DET HÄR VILL VI GÖRA OM VI VINNER VALET:
- Alla skolor ska få fler lärare.
Då blir skolklasserna mindre
och det blir lättare för barnen att klara av skolan.
- Alla skolor ska få fler sjuksköterskor
och psykologer.
Då kan de barn som mår dåligt
snabbt få hjälp av en vuxen.
- Alla skolor ska bli bättre på att stoppa mobbning.
- Fler barn ska få åka buss gratis
till skolan.
Det är säkrare för barnen att åka bus
än att gå eller cykla.
- Alla skolor ska få mer pengar
för varje barn som går i skolan.
Då har skolorna råd med fler lärare
och lärarna kommer att trivas bättre på jobbet.
Tryggare hjälp för gamla människor
Tidningar och tv har berättat
att gamla människor i Värmdö
ibland har fått för lite mat,
för lite hjälp
och för lite sällskap.
Det tycker socialdemokraterna i Värmdö är fel.
Vi vill att gamla människor ska bo bra,
få bra hjälp
och äta god mat.
Vi vill också
att gamla människor ska få bestämma mer själva
vilken hjälp de vill ha.
DET HÄR VILL VI GÖRA OM VI VINNER VALET:
- Vi ska bygga fler hus och lägenheter
som är till för bara gamla människor.
Då kan de gamla få mer hjälp
och slippa vara ensamma.
- De som jobbar med att ta hand om gamla människor
ska få det bättre på jobbet.
Då behöver personalen inte skynda sig
utan hinner hjälpa de gamla
med till exempel god mat.
- De gamla ska få träffa samma personal hela tiden
så att de kan känna sig trygga.
- Gamla människors trygghetslarm
ska vara gratis.
Fler lägenheter och bättre trafik
Värmdö behöver fler lägenheter
som unga människor kan flytta till.
Unga människor har ofta för lite pengar
för att kunna köpa en egen lägenhet.
Därför vill socialdemokraterna i Värmdö
bygga fler lägenheter som man hyr.
Hälften av alla nya lägenheter i Värmdö
ska vara hyreslägenheter
som vanliga människor har råd med.
DET HÄR VILL VI GÖRA OM VI VINNER VALET:
- Vi ska bygga så många nya lägenheter
att alla Värmdöbor som är mellan 18 och 25 år gamla
kan få en egen lägenhet inom 5 år.
- Vi ska ändra i Värmdös bostadskö
så att det blir lättare för människor som redan bor i Värmdö
att få en lägenhet här.
- Vi ska bygga lägenheter nära busslinjer
så att människor kan bo i de nya husen
även om de inte har en egen bil.
- Bussarna ska få det lättare att komma fram,
och det ska bli fler parkeringar nära bussarna.
Då kan människor enkelt byta från bil till buss
när de ska åka någonstans.
Fler jobb
Många personer som bor i Värmdö
måste resa långt varje dag
för att komma till sina jobb.
Om det fanns fler jobb i Värmdö
skulle Värmdö växa
och bli ännu bättre att bo i.
DET HÄR VILL VI GÖRA OM VI VINNER VALET:
- Vi vill ordna jobb till människor
som inte får ett vanligt jobb annars.
- Vi ska bygga fler platser
där företag kan ligga
så att Värmdös företag kan växa
och bli fler.
- Vi ska sprida ut jobben
till fler av öarna i Värmdö.
- Alla ungdomar i Värmdö
som är mellan 15 och 17 år gamla
ska få hjälp att hitta sommarjobb.
Rättvisare idrott och friluftsliv
Alla som bor i Värmdö
ska kunna idrotta, sporta och motionera
om de vill.
Det ska vara lika enkelt för alla
att komma ut och röra på sig
oavsett var de bor,
hur mycket pengar de har,
om de är kvinnor eller män
eller om de har en funktionsnedsättning.
DET HÄR VILL VI GÖRA OM VI VINNER VALET:
- Vi ska bygga fler idrottshallar
och platser att motionera på
i hela Värmdö.
- Vi ska ge mer pengar
till idrottsföreningar och sportklubbar
och hjälpa dem
att bli större och bättre.
Bättre liv för människor med funktionsnedsättning
Alla människor har samma rätt
att bestämma över sig själva och må bra.
Men många människor som har en funktionsnedsättning
har svårt att leva som de själva vill.
Det vill socialdemokraterna i Värmdö ändra på.
DET HÄR VILL VI GÖRA OM VI VINNER VALET:
- Alla som har LSS
ska få bestämma mer
över sin ledsagningstid.
- Vi ska bygga fler hus och lägenheter
som människor med funktionsnedsättning kan bo i.
- Fler människor med funktionsnedsättning
ska få en chans
att göra roliga saker på sin fritid.
- Alla ungdomar som har funktionsnedsättning
och är mellan 15 och 21 år gamla
ska få hjälp att hitta sommarjobb
i Värmdö.
Frisk miljö och natur
Socialdemokraterna i Värmdö vill
ta hand om Värmdös natur och miljö.
Då kan människor fortsätta att leva och må bra här
många år framåt i tiden.
DET HÄR VILL VI GÖRA OM VI VINNER VALET:
- Vi ska stoppa gifterna
som rinner ut i Farstaviken.
- Vi ska kontrollera Värmdös vatten bättre,
så att det inte innehåller gifter
eller förstör miljön.
- Vi ska säga nej till att bygga de nya vägarna
”förbifart Hemmesta” och ”förbifart Ekedal”.
- Vi ska undersöka om vi behöver skydda
en större bit av Hemmesta storskog,
så att ingen till exempel river
eller bygger där.