Socialdemokraterna i Värmdö söker politisk sekreterare (heltid)

Socialdemokraterna i Värmdö är sedan valet 2018 femte största S kommun i Stockholms län. Numera har vi också flest mandat i kommunfullmäktige. Under ledning av vårt kommunalråd i opposition och gruppledare Carl Kangas formerar vi nu laget med fokus på valseger 2022. Därför söker vi en politisk sekreterare med driv och passion för påverkan och kommunikation.

Förutom att ha ett stort samhällsintresse, vill vi att du är analytisk och samtidigt en duktig och snabb skribent. Du gillar ett högt tempo och har förmåga att planera och göra ut olika kommunikationsinsatser. Du trivs i kontakten med media.

Arbetsuppgifter

Den politiska sekreteraren har en nyckelroll i vårt kansli som just nu består av fyra personer. I arbetsuppgifterna ingår att ge politiskt och kommunikativt stöd till gruppledaren och övriga förtroendevalda genom att:

• Ansvara för att utarbeta såväl strategier som underlag
  • Skriva och producera sociala medier produkter, debattartiklar och pressmeddelanden
  • Utforma politik tillsammans med politiska företrädare
  • Planera och organisera kampanjaktiviteter och väljarkontakter
  • Omvärldsanalys och relationsbyggande, kontakter med verksamheter och externa intressenter
  • Internkommunikation och samordning

Kvalifikationer

Vi ser gärna att du har erfarenhet av såväl kommunikation som politik. Du får gärna ha kunskaper i formgivning. Erfarenheter från Socialdemokraterna eller andra idéburna verksamheter är meriterande. Vidare ser vi gärna att du har lämplig högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper genom arbetslivserfarenhet. Du har ett konsultativt arbetssätt och är service- och resultatinriktad. Du arbetar gärna såväl självständigt som i grupp, samt har god förmåga att skapa och hålla kontaktnät vid liv. Vi utgår ifrån att du delar socialdemokratins värderingar. B-körkort är meriterande.

Placeringsort, tillträde, anställningsform

Du kommer att arbeta i Värmdös kommunhus i vårt kansli som utgångspunkt med utrymme för flexibilitet. Tjänsten, som är på heltid är en anställning som politisk sekreterare enligt kommunallagen, vilket berättigar till tjänstledighet från ditt nuvarande arbete. Anställningen inleds i november 2021 och sträcker sig som längst till 2022-12-31 då samtliga uppdrag väljs om i den nya mandatperioden. Vi tillämpar provanställning.

Ansökan och kontaktpersoner

Ansökan, med personligt brev och CV, mejlas till carl.kangas@varmdo.se. Skriv gärna ”Ansökan politisk sekreterare” i mejlets rubrik. Vi ser fram emot din ansökan så snart som möjligt och kommer att pröva ansökningar löpande. Sista ansökningsdag är 31 oktober.

Upplysningar om tjänsten lämnas av:

Carl Kangas, kommunalråd i opposition, 076-133 29 77