S kräver att Värmdö Lex Sarah-anmäler sin LSS-handläggning

Pressmeddelande2016-03-14

Socialdemokraterna i Värmdö kommer att kräva att kommunen anmäler sig själv enligt Lex Sarah för allvarliga missförhållanden i LSS-handläggningen. Detta sedan enskilda medborgare fått LSS-beslut tidsbegränsade till fem månader – trots att besluten ska vara varaktiga om funktionsnedsättningen är sådan.

– Värmdöalliansens lagstridiga LSS-handläggning för att spara pengar har nått en ny bottennivå. Jag har just fått ta del av ett fall där en medborgare med livsvarig funktionsnedsättning som har fått rätt mot kommunen i domstol, straffas med att få ett nytt beslut som tidsbegränsas till fem (5!) månader, säger Mikael Lindström (S), oppositionsråd i Värmdö.

– Värmdöalliansen slår till med vad som måste vara nytt svenskt rekord i lagtrots av en kommun. Vi kommer att begära att kommunen anmäler sig själv enligt Lex Sarah till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) för allvarliga missförhållanden, enligt Mikael Lindström.

Tidsbegränsning av LSS-beslut står i strid med lagstiftningens intentioner. Personer med varaktig funktionsnedsättning ska känna trygghet och få kontinuitet. JO ifrågasatte redan 2002 en ordning där beslut om insatser enligt LSS alltid tidsbegränsas. Enligt JO:s mening bör det i varje enskilt fall övervägas om det är nödvändigt med en tidsbegränsning.

– Värmdöalliansen måste börja ta politiskt ansvar för det som pågår. Senast på kommunstyrelsen presenterades från förvaltningen uppgifter om ?generöst? bistånd som inte går att belägga. Enligt SCB är kommunens totalkostnader för LSS-insatser 3 502 kr/invånare. Det gör oss till tredje snålaste kommun i länet. Dessutom fungerar det statliga utjämningssystemet så att om vi beviljar färre LSS-insatser så får vi i högre grad betala för andra kommuners insatser. Vi sparar alltså inga pengar på att hålla igen, säger Mikael Lindström, oppositionsråd (S).

För mer information: Mikael Lindström (S), oppositionsråd, 073-622 44 59

Fakta: Kommunernas totala kostnader för LSS och Socialförsäkringsbalken Kommun