Här är S i Värmdös nya ledning

Ny S ledning

Från vänster Karin Aaseby, skolpolitisk talesperson, Annika Andersson Ribbing, oppositionsråd samt Sandro Wennberg, ekonomisk-politisk talesperson. Alla tillträder sina nya poster den 1 januari 2013.

Foto: Lena Dahlström

?

Den 3 december valde Värmdö Arbetarekommun enhälligt en ny oppositionsledning. Annika Andersson Ribbing tar över rollen som oppositionsråd efter Lars Bryntesson som flyttar till Sigtuna. Hon flankeras av Karin Aaseby och Sandro Wennberg och tillsammans utgör de den nya ledartrion.

Annika är redan känd för de allra flesta. Hon har funnits med i Värmdöpolitiken till och från sedan 1992. De senaste åren har hon arbetat sida vid sida med Lars Bryntesson och haft huvudansvaret för skolfrågorna. Annika bor i Gustavsbergs hamn tillsammans med sin man och dotter.

Karin Aaseby har länge funnits med i det demokratiska samtalet i kommunen. När hon nu lämnat sin roll som lärare har hon tagit steget in i politiken. Karin har arbetat i 13 år som gymnasielärare i samhällskunskap och historia på Gustavsbergs gymnasium (G2) och Viktor Rydbergs gymnasium. På G2 har hon verkat som utvecklingsledare, bland annat som projektledare för Värmdö Ungdomsparlament. Karin har även arbetat i fyra år som projektledare och kommunikationskonsult i näringslivet. Hon grundade föreningen ?Ung till Ung? och utsågs till årets Värmdöbo 2012. Karin bor med sin man och två barn ute på Vindö.

Sandro Wennberg har funnits med i Värmdöpolitiken, lite på sidan om, sedan 2007. Han har tidigare haft politiska uppdrag i andra kommuner, bl a i Nacka. Sandro arbetar parallellt som konsult på pr-byrån Westander. Han har tidigare bland annat arbetat som kommunikationschef på Palmecentret, som politiskt sakkunnig på finansdepartementet och i Europaparlamentet samt som omvärldsanalytiker på Socialdemokraternas partistyrelse. Sandro bor i Gustavsberg med sin fru och två barn.