Felaktiga siffror i rapport om LSS

Den senaste tidens neddragningar inom LSS beror, enligt Alliansen, på att Värmdö varit för generös i sina bedömningar.

Men nu visar siffror att det inte stämmer.

? Det är allvarligt, säger Mikael Lindström (S).

Lokaltidningen Mitt i har tidigare skrivit om personer runtom i hela Värmdö som fått sina LSS-insatser neddragna av Värmdö kommun. Som följd har de berättat att deras livskvalitet minskat och att de i flera fall har tvingats in i juridiska processer.

Anledningen till de nya, hårdare, reglerna, beror på ett underskott i vård- och omsorgsnämnden, men också att Värmdö kommun, enligt Jan Dolk (KD), ordförande i vård- och omsorgsnämnden, har varit för generös i sina bedömningar.

En ny konsultrapport bekräftar bilden, men den fakta som både rapporten och Värmdö kommuns Allianspolitiker lutar sig på är fel, menar oppositionen.

De har nu tagit fram siffror som går stick i stäv med de tidigare uppgifterna. Enligt SKL, Sveriges kommuner och landsting, var snittkostnaden för insatser för funktionsnedsatta i Värmdö mindre än i riket i övrigt ? 6588 kronor per invånare 2014, jämfört med 8869 kronor för riket i stort.

Oppositionsrådet Mikael Lindström (S) är starkt kritisk.

? Just nu pågår en LSS-slakt i Värmdö baserat på en visklek om ?generöst? bistånd. Det är allvarligt att uppgifter utan källhänvisning och utan faktagrund, som följaktligen inte går att hitta när vi frågar efter dem och därmed inte heller verifiera, används som en sanning vid beslutsfattande om LSS-insatser och LSS-riktlinjer, säger han.

Lokaltidningen Mitt i söker Jan Dolk.