Ny laguppställning för S i Värmdö

Vid sitt medlemsmöte valde Socialdemokraterna sitt nya lag inför valrörelsen. Oppositionsrådet Mikael Lindström välkomnar nu Carl Kangas, 37, som föreslås bli skolpolitiskt oppositionsråd, Karin Voltaire, 57, som andre vice ordförande i näringslivsnämnden och Ulrika Lundqvist, 52, som andre vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Fr v: Carl Kangas, Ulrika Lundqvist, Mikael Lindström, Karin Voltaire.                    Foto: Hans Malm

Socialdemokraterna har med ett antal nya namn formerat laget inför valåret.

– Nu startar vi valrörelsen med en väldigt stark laguppställning. Jag är stolt över att kunna presentera så kompetenta och samarbetsinriktade personer som Carl Kangas, Karin Voltaire och Ulrika Lundqvist, säger oppositionsrådet Mikael Lindström (S).

Utöver att bli skolpolitiskt oppostionsråd på deltid föreslås Carl Kangas också bli förste vice ordförande i Värmdö Bostäder och ledamot i kommunstyrelsen.

– Jag är väldigt hedrad över att ha fått medlemmarnas förtroende att vara Socialdemokraternas kommunalråd i opposition med ansvar för skolfrågor. Mitt mål är att vända utvecklingen i Värmdös skolor. Det är dags att prioritera fler lärare och en bättre studiemiljö före nya skattesänkningar, säger Carl Kangas.

Karin Voltaire blir nu andre vice ordförande i näringslivsnämnden.

– Jag ser fram emot att i brett politiskt samarbete bidra till att göra Värmdö till en av Sveriges bästa kommuner för företag. För att skapa ännu fler jobb och för att hela Värmdö ska leva året runt, är det av största vikt att företag har möjlighet att växa och kan säkra sin kompetensförsörjning, säger Karin Voltaire.

Ulrika Lundqvist föreslås bli ny andre vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

– Ett Värmdö som ska hålla ihop behöver erbjuda en meningsfull fritid och ett rikt kulturliv, med låga trösklar för att människor med olika bakgrund och förutsättningar ska kunna mötas. Vi behöver vara moderna och samtidigt värna vårt rika keramiska arv. Jag ser fram emot att fortsätta det goda politiska samtalsklimatet i nämnden, säger Ulrika Lundqvist.

Oppositionsrådet Mikael Lindström föreslås till andre vice ordförande i kommunstyrelsens planutskott med ansvar för att Värmdös viktiga samhällsplaneringsfrågor.

Valen sker per den 1 december.

Fakta nya S-företrädare

Carl Kangas, 37, arbetar idag som seniorkonsult på Nordic Public Affairs och bor i Hemmesta/Kolvik. Han har tidigare bland annat varit förste vice ordförande i majoritetsställning i utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden i Botkyrka, suttit i styrelsen för Botkyrkabyggen, varit politisk sakkunnig i utrikesdepartementet och varumärkesstrateg för Socialdemokraterna. Kangas är utbildad ekonom från Stockholms universitet.

Karin Voltaire, 57, har varit näringslivschef i Södertälje kommun sedan 2013. Karin, som bott på Djurö sedan barnsben, har tidigare varit aktiv i Värmdö bland annat genom att bygga upp besöksnäringssamarbetet Visit Värmdö. Hon har gedigen erfarenhet av eget företagande och har drivit såväl krog på Djurö som Shellmacken vid Ålstäket.

Ulrika Lundqvist, 52, bor i Gustavsberg och är tidigare rektor på Lemshaga Akademi och har ett förflutet på utbildningsdepartementet. Hon arbetar i dag som enhetschef på Skolverket med ansvar för att rikta insatser till skolor med låga kunskapsresultat.