Kommentar med anledning av Ekedalsskolan

På kommunstyrelsens sammanträde den 17 maj föreslås politikerna besluta om att lägga ner Ekedalsskolan och istället bygga en ny skola i Charlottendal.

– Moderatalliansen vill på ett kuppartat sätt släcka Ekedalsskolan som är en så stor del av Gustavsbergs själ, säger oppositionsrådet Mikael Lindström (S).

Under vintern hölls en medborgardialog om tre olika alternativ för renovering av Ekedalsskolan. Medborgardialogen förespråkade då alternativ 2, att renovera och utöka kapaciteten till fler elever och att de nuvarande byggnaderna fortsätter att användas för skolverksamhet. Då fanns inte förslaget att lägga ned skolan på bordet.

– Det är ett förakt för värmdöborna att först hålla medborgardialog om skolans renovering och sedan vilja besluta att skolan ska läggas ned utan någon som helst dialog. Vi kräver en medborgardialog om det här förslaget, säger Mikael Lindström.

Socialdemokraterna föreslog redan för tre år sedan att en ny skola ska byggas i centrala Gustavsberg som ersättning för skolan på Kvarnberget.

– Vi har inga problem med att bygga en ny skola. Det var ju vårt förslag från början att bygga en ny skola i Gustavsberg. Men att helt stänga Ekedalsskolan är en dålig idé. Med den stora inflyttningen som sker kommer det att krävas en skola för mindre barn i centrala Gustavsberg, säger Karin Aaseby, skolpolitisk talesperson (S).